Schrijfwijzer

Benaming
Begin de naam van je afdeling, locatie of  team altijd met Careyn.
Bijvoorbeeld:

  • Careyn Pijnacker/Nootdorp
  • Careyn Nieuw-Tamarinde

Je of  U
Communiceren met medewerkers doen we in de je-vorm.
Communiceren met onze cliënten en hun familie en relaties doen we in de u-vorm.
Externe partijen spreken we ook aan in de u-vorm, behalve bij communicatie binnen een samenwerkingsoverleg.

Cliënt, klant of bewoner
In een intramurale setting spreken we van bewoners.
In overige situaties spreken we van cliënten. Je mag zelf beoordelen of je in bepaalde gevallen toch wilt spreken van klanten.

Gebruik positieve taal
Voorbeeld 1
NIET: “De meeste Nederlanders eten niet genoeg groente en fruit per dag”.
MAAR: “Voel je fitter en energieker met meer groente en fruit”.

Voorbeeld 2
NIET: “Nu het einde van de zomer nadert en de dagen weer korter worden….”.
MAAR: “Nu het einde van de zomer nadert en we nog een paar heerlijke nazomerdagen in het verschiet hebben…”

Voorbeeld 3: vermijd de woorden niet, nooit en maar
NIET: “Dit is geen onbelangrijk doel, maar…”.
MAAR: “Dit is een belangrijk doel, en…”.

Schrijf bondig
Teksten worden niet zozeer gelezen, maar gescand! Schrijf dus:

  • Korte teksten;
  • Korte zinnen, eenvoudig taalgebruik;
  • In actieve, tegenwoordige tijd;
  • Deel je tekst op in paragrafen;
  • Gebruik opsommingen.

Schrijf alsof je praat
Vermijd formele taal. Maak informele korte zinnen, alsof je met iemand in gesprek bent: geïnteresseerd en op de ander gericht. Geef de lezer het gevoel alsof je rechtstreeks tegen hem of haar praat. Zo creëer je betrokkenheid bij wat je te vertellen hebt.
Conversatietoon ontstaat door in de ik-persoon of wij-persoon te schrijven. En je spreekt de lezer aan met jij of u. 

Schrijf over de problemen van de doelgroep
Schrijf over de problemen en behoeften van cliënten en bewoners. Veel mensen vergeten dit en schrijven alleen over de inhoud van hun dienstverlening.
Weet wie je klanten zijn en zorg dat je een goed beeld hebt van wat hen bezighoudt. Je moet heel erg in ze geïnteresseerd zijn, je verbonden voelen en met ze meeleven. 

Schrijf over je belofte
Beschrijf de situatie van de klant, wanneer deze gebruik maakt van je diensten. Welke voordelen ontstaan? Welk probleem beloof je op te lossen? Zo geef je hoop en dat is wat mensen enorm triggert. Ga niet alleen in op de directe, praktische voordelen, maar ook op voordelen die te maken hebben met meer verborgen behoeften zoals waardering, erkenning, veiligheid en zekerheid. 

tip

Ben je bezig met schrijven voor klanten of collega’s? Streef dan naar voor iedereen begrijpelijk nederlands. Voer je tekst eens in in ChatGPT of andere AI chatbot en vraag om een omzetting naar B1 niveau. Vergelijk het resultaat met jouw origineel en wie weet kom je zo tot een veel beter toegankelijke tekst.

tip

Ben je bezig met webteksten schrijven? Dat stelt een aantal bijzondere eisen, vooral om te zorgen dat jouw webpagina door Google gevonden wordt.  Download onze Schrijfwijzer careyn.nl (PDF).